een huiselijke sfeer op landelijk niveau.
Het natuurlijke leefgebied van de Toekan ligt duizenden kilometers van Nederland verwijderd, toch heeft deze tropische vogel in Nederland een inmiddels iconische status en bekendheid verworven. Verantwoordelijk voor dit fenomeen, zichtbaar vanaf bijna elke willekeurige snelweg, is natuurlijk het Van Der Valk concern. Een uniek familiebedrijf, met bijna honderd hotels en restaurants, waar vrijwel overal een familielid aan het roer staat. Beide Easydash founders Laura en Rob hebben een achtergrond in hospitality management en finance. Een gedeelde passie voor de horeca speelt daarom een grote rol in deze samenwerking.
het formuleren van verwachtingen.
Om tot een heldere strategie voor de ontwikkeling van een dashboard te komen is het belangrijk dat we de bedrijfsprocessen en de essentie van de onderneming begrijpen. We spraken met de toekomstige gebruikers van het dashboard zodat we de huidige informatievoorziening in kaart konden brengen. Vanuit daar werd besloten welke globale KPI’s gemonitord moeten worden. Met gebruikers verspreid over meerdere Van Der Valk locaties is het de kunst om een dashboard op zo’n manier in te richten dat er over de gehele linie uniform kan worden gewerkt en gerapporteerd. Daarnaast moeten verschillende gebruikers en locaties wel de vrijheid houden om eigen analyses te doen.
Door middel van dashboards met diepgaande functionaliteiten heeft elke gebruiker nu de mogelijkheid om in te zoomen op verschillende KPI’s. Denk bijvoorbeeld aan data over het aantal gasten, de kamer bezetting, revenue per available en occupied room, personeelskosten en ziekteverzuim. Het handmatig verzamelen en verwerken van excel rapportages is voor altijd verleden tijd. Voor het creëren van een totaal overzicht en gestroomlijnde communicatie tussen en binnen de locaties en is er voor de directie een overkoepelend dashboard opgezet.
blik op de toekomst.
De groei van een onderneming is en blijft altijd een dynamisch process. Een goed dashboard is in staat mee te bewegen en zich aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen en behoeftes van het bedrijf: denk hierbij aan het centraal monitoren van reviews op verschillende booking sites, mystery guest beoordelingen en resultaten van voedsel veiligheidscontroles. De kansen en mogelijkheden zijn eindeloos.
Meer weten over deze case? Bel met Rob.